Изборът на хостинг е важен за успеха на всеки онлайн проект. Специално за нашата аудитория, своя опит споделя Георги Дюлгеров – успешен предприемач и SEO специалист с над 10 години опит в сферата. Той е основател на бързо разрастващия се онлайн зоомагазин ZooStore, както и на медията с над 180 000 месечни посещения и тенденция за растеж: Saveti.bg.
С множество успешни уеб проекти зад гърба си, Георги Дюлгеров разкрива защо е избрал хостинг от Jump за своите проекти, както и какви маркетинг и SEO стратегии използва, за да постигне бърз и стабилен ръст в посещенията и продажбите си.
Боряна Попова за Jump.BG: Здравей, Георги! Разкажи ни как се запали по предприемачеството и по дигиталния маркетинг? Как започна всичко?
Георги Дюлгеров: Още в ученическите си години се запалих по уеб разработките, като вдигнах първия си сайт на HTML и CSS, тогава още се ползваха HTML таблици. Сайтът беше на ниско конкурентна тематика и започна да изкарва по няколко долара на месец от AdSense, което ме мотивира да започна да мисля и да чета как да му докарам по-голям трафик и съответно по-големи приходи от реклама.
Успоредно четях и експериментирах както по програмиране (основно PHP и бази данни), така и за SEO. След няколко години работа като разработчик, постепенно се ориентирах изцяло към SEO, тъй като ми беше най-интересно и осъзнах, че ми трябва фокус.
Боряна Попова за Jump.BG: Защо добрият хостинг е важен за един онлайн магазин?
Георги Дюлгеров: Избирането на надежден хостинг играе ключова роля както в SEO оптимизацията на проекта, така и в доверието в потребителите. При избора си взех предвид много фактори като цена, надеждност, брой бекъпи, репутация, екип, от колко време е на пазара, мнения по фейсбук групите и т.н и т.н.
Като въпреки предварителния ми анализ, продължавам да следя регулярно за uptime, сигурност, бързина на зареждане на страниците и нивото и компетентното съдействие от съпорта.
Нещо, което много харесвам в хостинг плановете на Jump е, че няма лимит за брой на Inodes, което ме е побърквало през годините при други хостинг компании.
Друго нещо, което много харесвам в хостинг плановете от Jump е, че поддържа LiteSpeed кеширане, което значително подобрява скоростта на сайтовете ми.
И все пак най-важно за мен при избора на хостинг е да няма Downtime – сървърите да не падат често, да се държи адекватно при по-голям трафик към магазина (особено черни петъци и покрай празниците) и сигурността.
Боряна Попова за Jump.BG: Кои са 5-те често подценявани работещи маркетинг стратегии за онлайн магазин, особено през 2023-та година?
Георги Дюлгеров:
- Най-подценяван за мен си остава имейл маркетинга. Повечето онлайн магазини са в двете крайности: или го неглижират, или прекаляват. Много рядко съм виждал сегментиран по интереси имейл бюлетин, който наистина да дава стойност.
Също така не знам защо е тази нужда да заливат клиентите с чести и безполезни имейли, накрая имейлите започват да попадат в спам и open rate-ът им намалява.
- На второ място ще сложа SEO оптимизацията. Много малко собственици на онлайн магазини инвестират достатъчно в SEO, като под инвестират нямам предвид само бюджет, а и време в знания и обучения.
Ако искате магазинът Ви да е наистина успешен трябва да станете специалисти, и то над средното ниво за страната. Само така ще може да взимате компетентни решения и да не се предоверявате на агенцията, с която работите.
Нещо ключово при избора на агенция е кой работи по проекта Ви. Дори да има страхотен SEO специалист в момента, той може да смени работата си, да започне собствен проект и т.н., Вие трябва да сте достатъчно компетентни да видите, че нещо се е променило в качеството на услугата.
- Афилиейт маркетинг – за жалост България е все още много години назад в развитието на тази индустрия. Много малко са онлайн магазините предлагащи качествена афилиейт програма с добри проценти и стабилност, съответно не се появяват и качествени блогове, които да я ползват. И това е един безкраен цикъл.
Това го забелязвам и със сайта ми Saveti.bg – имаме трафик, имаме позиции, инвестирали сме големи суми и труд, за да положим стабилна основа на проекта, лесно можем да го скалираме, но отсреща какво получаваме – несериозни проценти (3 до 7% не могат да ми покрият дори хонорарите на копирайтърите), несериозни магазини (изведнъж афилиейт линковете им спират да работят, или нямат продукта в наличност, а аз им изпращам стотици кликовe), неадекватно отношение и дребнаво мислене.
Не знам защо онлайн магазините не могат да проумеят, че от афилиейта само печелят. Направете качествена афилиейт програма, рекламирайте я и дайте време да се появят качествени медии в нишата. Свържете се с потенциални медии, предложете им програмата си.
В България отчаяно имаме нужда от афилиейт маркетинг асоциация, но всичко по реда си. Със ZooStore.bg предстои да пуснем своя афилиейт програма, ще го обявим, когато достигнем този етап.
- Отношение към клиентите – онлайн магазините започват вече да се усещат в тази насока, но много го и подценяват. Малките жестове и доброто отношение се запомнят – сложете на клиента малък подарък изненада в пратката, сложете благодарствена картичка, поискайте обратна връзка от клиента. Сложете мил и адекватен съпорт човек на телефона и се уверете, че е обучен.
- Tik Tok маркетинг – малко брандове започват вече да се усещат какво работи в социалната мрежа, но много от тях все още не могат да се ориентират за правилна стратегия или я пренебрегват напълно.
Моите наблюдения са, че успешни са брандовете които дават стойност под формата на съвети и брандовете, които създават viral тренд чрез емоция. Това видео разказва за формулата на успех на един шоколад, който изкарва по 11 милиона долара на година на собственика си единствено чрез Tik Tok viral стратегията:
- Бонус: Бранд емоция – това е нещо, което според мен все още е силно подценявано от онлайн магазините. Не залагат на брандинг и не залагат на емоция. Много малко онлайн магазини в страната го правят успешно, а други лишени от креативност се опитват да ги имитират по неуспешен начин.
Боряна Попова за Jump.BG: Какъв маркетинг съвет ще дадеш на предприемачите, които тепърва ще стартират свой онлайн магазин?
Георги Дюлгеров: Започнете с маркетинг канал, в който сте най-уверени и най-компетентни, или който конкурентите смятате, че подценяват. Не се опитвайте да обхванете всички социални мрежи + SEO + имейл маркетинг + видео маркетинг и т.н, тъй като всеки канал изразходва много време и бюджет преди да се развие и да започне да се самоиздържа.
И започнете с малки рекламни бюджети, докато оптимизирате conversion rate-a си и видите кои продукти конвертират най-добре. Не се опитвайте да рекламирате прекалено много продукти и категории наведнъж, тествайте постепенно.
Благодарим на Георги за споделения опит и ценни съвети и му пожелаваме успех, проспериращ бизнес и удовлетворение!